‘Concurrenten in automotive industrie moeten nu hun krachten gaan bundelen, continuïteit staat op het spel’
De technologische ontwikkelingen op weg naar duurzaamheid gaan in de komende jaren een ongekende impuls krijgen. Als nooit tevoren. Dat zegt Guido Gerritsen, directeur/eigenaar van APM, Automotive Parts Manufacturing, uit Haaksbergen.
“Omdat Toyota heeft aangekondigd bijna 6.000 patenten voor waterstoftechnologie vrij te geven, komt de hele branche in het bezit van kennis die voorheen alleen Toyota heeft. Daar kan iedereen zijn voordeel mee doen. En, we kunnen de overgang naar meer duurzaamheid in de branche versnellen.”
“De markt hoeft geen alternatieven meer te bedenken. Fabrikanten en toeleveranciers zijn vanaf nu in staat om hun eigen kennis te toetsen aan de kennis die Toyota had. En, ze kunnen er verder op bouwen.
Research & Development gaan een enorme impuls krijgen. Toyota is al jaren de grote waterstofvoortrekker, zij hebben altijd al de discussie aangezwengeld en daarom is het opvallend dat ze er nu voor gaan zorgen dat concurrenten in de markt ook sneller richting die waterstoftechnologie gaan.”
Guido Gerritsen legt uit dat die snelheid al hoog is. Zo is de eerste rode dubbeldekker op waterstof in Londen in gebruik genomen.
Commerciële slagkracht
“Precies om die reden is het van belang dat met name relatief kleine bedrijven, die echter toch een belangrijke schakel zijn in de hele automotive keten nog meer op zoek gaan naar onderlinge samenwerking. Het is meer dan ooit de noodzaak geworden om de krachten te bundelen om niet alleen qua kennis maar ook op basis van commerciële slagkracht continuïteit te creëren.”
Guido Gerritsen legt uit dat die samenwerkingsbehoefte nu ook meer dan ooit geldt voor APM zelf. “Wij zijn altijd al bezig geweest met innovatie. Het is onze core business. Ook wij onderzoeken verbreding in de markt op basis van alle kennis die we hebben. Maar ik voorzie wel dat het tempo omhoog gaat. Wij – als toeleverancier in de automotive industrie – zullen ook door de vrijgave van deze patenten nóg intensiever moeten gaan nadenken over wat de toekomst van batterijtechnologie is in de sector.”
“Daarover gaan we graag in gesprek met de branche. En, ook met collega-bedrijven, zowel nationaal als internationaal. Niet alleen omdat we uiteraard de collectieve maatschappelijke duurzaamheidsambities vanuit ons hart onderstrepen. Maar ook omdat dit goed is voor de continuïteit van ons allemaal.”