Ontwikkeling sensortechnologie in automotive alleen mogelijk bij samenwerking in de keten
Het is nog maar de vraag of de integratie van sensoren in de ontwikkeling en bouw van productiemachines in de komende jaren daadwerkelijk gemeengoed wordt. Dat zegt Guido Gerritsen, directeur/eigenaar van APM (Automotive Parts Manufacturing) uit Haaksbergen. Hij reageert op een artikel dat kort geleden verscheen op de website van Installatieprofs. “Het zal machines namelijk nóg duurder maken. Daardoor weten we niet of de technische voordelen groter zijn dan het rendement dat die duurdere machines moeten opleveren.”
De verwachting is – zo stelt men in het blog op Installatieprofs – dat er in de komende tijd flink wat ontwikkelingen in de sensortechnologie gaan plaatsvinden. Dat geeft nieuwe mogelijkheden.
Voorspellend onderhoud
In de installatietechniek betekent het bijvoorbeeld dat predictive maintenance (voorspellend onderhoud) aan cv-ketels en andere installaties sneller, makkelijker, goedkoper uitgevoerd kan worden. Er hoeven geen periodieke onderhoudsbeurten te plannen, die lang niet altijd nodig zijn. In plaats daarvan komt er een melding binnen als met behulp van sensortechnologie een storing wordt opgemerkt. Het is voor de monteur in een vroeg stadium al duidelijk wat er moet gebeuren en dat verhoogt zowel de veiligheid als de efficiëntie enorm.
Guido Gerritsen legt uit dat de ontwikkelingen rondom sensortechnologie op zichzelf niet nieuw zijn. “In auto’s wordt al op beperkte schaal aan predictive maintenance gedaan. Zo hoeft de autobezitter niet meer de olie te laten vervangen na een van te voren vastgesteld aantal kilometers, maar wordt de kwaliteit van de olie continu gemeten of geanalyseerd.”
Investeringen zijn nodig
“Maar in de verdere keten in de automotive zullen autofabrikanten echt ongekende investeringen moeten doen om die sensortechnologie uiteindelijk rendabel te kunnen laten worden. Ik denk dat daar voor die fabrikanten en de andere stakeholders dus een uitdaging ligt. Doe je het alleen? Wat is je strategie om je eigen foutenmarge te verminderen? Ga je van binnenuit die innovatie tot stand brengen of zoek je de samenwerking met andere partners in de keten? Want, er is natuurlijk géén argument te bedenken om sensortechnologie niet verder te willen ontwikkelen. Maar de rekening moet wel betaald kunnen worden.”
“Samenwerking is dus de crux,” zegt Guido.
Tijdgeest
“Ik blijf daarom elke keer weer een oproep doen aan de gehele industrie om zowel horizontaal als verticaal in de keten eens je kennis op te doen. En dus ook je kennis te delen. Ik begrijp dat het 10 tot 20 jaar geleden nog niet ‘gewoon’ was om je concurrent te bellen om te kijken of je samen iets kunt opzetten. Nu is dat echter wel een wezenlijk onderdeel van de tijdgeest. De voordelen van samenwerking in de keten overstijgen de vermeende nadelen van felle onderlinge concurrentie. We moeten dus samen aan de slag. Simpelweg om de ontwikkelingen in de sensortechnologie te versnellen waardoor de uiteindelijke eindproducten nóg beter worden.”